3 Vitlökspuré

Jag älskar vitlök. Älsklingen gör det inte ... Ibland när han inte är hemma passar jag på att till exempel göra vitlökspuré. Superpraktiskt! Istället för att vitlöksklyftorna ska skrumpna ihop i skålen i skåpet, så håller dom mycket bättre så här. När man sedan står mitt upp i matlagningen är det bara att ta fram buken och klicka i.


Vitlökspuré
5-6 vitlökar
1 krm malen koriander
1 msk finhackad bladpersilja
1 dl olivolja

Skala vitlökarna och dela klyftorna på hälften. 
Mixa i mixer eller med mixerstav tills inga bitar kvarstår. Tillsätt den malda koriandern och hälften av olivolja. Mixa tills purén är relativt slät. Tillsätt persiljan mixa lätt så att allt blandar sig. Häll purén i en steriliserad glasburk. Häll över resten av olivoljan så att det blir ett lager med olja på toppen. Blanda inte. Se till att det alltid är ett lager med olja på toppen efter varje gång du använt purén, då håller den längre.

Ni missar väl inte våran tävling med Ester Elenora? Den underbara sjalen kan bli din!


Emelie


Foto Peter Ødegaard

3 kommentarer :

  1. Älskar vilök!
    Jag köper dock inte klyftvitlöken längre utan köper de där stora... 'king solo' eller vad de heter.
    Kan nog äta hur mycket vitlök som helst...

    SvaraRadera
  2. Äntligen hittade jag hit igen.
    Vilken bra ide jag älskar vitlök.

    Buketten var underbar och den kommer jag säkert att härma en vacker dag.
    Ha en skön helg.
    Ser att du bytt logga jag hämtade den förra men sedan föll det bort.
    Gör ett nytt försök.
    Bloggtiden har krymt väldigt här tyvärr.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  3. Kunde inte hämta loggan.
    Hur gör jag kan jag köra på den gamla bannern?
    Annika

    SvaraRadera

Tack för din hälsning!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
,
,
Blogging tips