0 Prestationsångest // Not Good Enough

dahlia coral
Jag har drabbats av prestationsångest!
Det är i alla fall den diagnos jag har ställt på mig själv ...
Ingenting blir bra, ingenting blir som jag tänkt det. Jag blänger på de stackars blommorna och tycker att de kunde väl vara lite mera samarbetsvilliga.
Nämner man sitt tillstånd för folk omkring sig får man höra två saker:
"Men den buketten är ju jättefin!"
Nä, det är den inte. Du fattar ju ingenting, INGENTING!
Eller så får man höra det där lite illvilliga om att riktigt talang sinar aldrig.
Att skapa kreativt tar på krafterna, på inspirationen! Ingen är på topp jämt!
Jag tror att det är nyttigt att ibland tvivla på sig själv.
Att inte alltid ta sig själv och sitt skapande för givet.
Numera vet jag att prestationsångestinfluensan drabbar mig ungefär en gång per år. Men när den väl är över så har också mitt immunförsvar aka självförtroende stärkts och jag är mer motståndskraftig.

• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •

I suffer from performance anxiety (is that what you call it even if it's about creating?)
Well, at least it's the diagnosis I made ...
Nothing that I create is good enough, anymore. 
I'm staring at the poor flowers. I try to tell them to be a little bit more cooperative. If you mentions this state to people aound you, 
they tell you two things:
"But this bouquet is lovely!"
No, it's not. You know nothing, NOTHING!
Or they will tell you that real talent never dies.
But being creative is exhausting! No one is on top of everything, all the time!
I actually think it's good to doubt in yourself, sometimes not all the time.
To make sure you don't take yourself and your creativity for granted.
Nowadays I know that the flu of performance anxiety affects me once a year. But when it's over, my immune system aka confidence is strengthened and 
I am stonger.




Foto emelie ekborg svenskablomsterbloggar.se

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack för din hälsning!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
,
,
Blogging tips