3 Fokus del II - Focus part II

blommor fokus
När ekonomin börjar gå neråt för en butik så tänker dom flesta att dom måste göra något för all locka fler kunder. Många tar då in fler varor från andra områden som t ex kläder, inredning, delikatesser osv. Som jag nämnde i ett svar till en av kommentarerna till gårdagens inlägg så kan vissa produkter från andra områden förhöja, till exempel choklad tillsammans med en bukett eller arrangemang. 

Men något som är värt att tänka på är att ju fler andra produkter man ta in, desto rörigare kan det också bli. Det kan också bli svårare med markandsföring. Regel nr 1 inom marknadsföring är ju trots allt tydlighet! 
Hur ska du marknadsföra dig och dina nya varor? Var ska fokus ligga? Hur ska du hitta rätt balans mellan blommorna och dom andra produkterna?

I många fall kan man se att en blomsterbutik har börjat ta in några andra produkter, och allt eftersom säsongerna gå så blir "dom andra produkterna" fler och fler och tar till slut över helt.
Vill man inte att det ska hända är det viktigt att man har just fokus!

Den väg som vid första anblicken ser ut att vara enklast, kan vid närmare granskning visa sig vara inte lika enkel. Imorgon blir det fokus på att minska på sortimentet men att öka vinsten! 



When the economy starts to go down for a flower shop, many shop owners think that they have to do something to attract more customers. At least here in Sweden many flower shops take on more products from other areas such as clothes, furniture, delicacies, etc.. As I mentioned in answer to one of the comments on yesterday's post, some products like chocolates for examples go very well along with a bouquet or arrangement.

But something worth thinking about is that the more products you bring in, the more cluttered it's likely to be. It may also become more difficult with marketing. Rule number one in marketing is, after all carity!
How will you market your shop and your new products? Where should the focus be? How do you find the right balance between the flowers and the other products?

In many cases you can see that a flower shop has started to take in some other productsand as the seasons go by "the other products' become more and more and eventually they take over completely.
If you don't want that to happen, it is important to focus!

The way that at first glance seems to be simple, can at a closer look turn out to be not so simpleTomorrow  the focus will be on reducing the product range to increase the revenue!




Bildkälla flowercouncil.com

3 kommentarer :

  1. Hej :)

    Min mobil lade ner så oj! Det blev lite märkligt.
    Börjar om.

    Dina inlägg i ämnet är verkligen spännande. Jag instämmer helt i dina tankar. Jag tror att den personliga smaken och vill -ha -själv-känslan kan störa förnuftet vid inköp. Det har jag rätt stor erfarenhet av. Det blir inte bra. Som du skriver : produkterna blir tillslut för många. Även om produkterna i sig är fantastiska är det svårt att sälja allt. Man blir med hyllvärmare och det skall man ju undvika när man är en liten butik. Har hänt mig. Tycker det är bra om man kikar runt hur de "stora" företagen gör.

    Jag brukar föreslå mina kunder att tänka 3 B:n :)
    Budget. Budskap. Blomma. T.ex vid fest och bröllop. Kunden skall veta hur mycket det kostar att få det de söker. Vad vill de uppnå, visa, känna. Blomsterutseende.osv. Tillsist vilken av alla fantastiska blomster önskas :)
    Skulle detta kunna appliceras på blomsterbutikstänk?

    Marknadsföring och branding är viktigt för oss florister. Kanske borde vi bli lite bättre på det dessutom. Det finns många som är duktiga på det också.

    Tack igen Emelie. Fortsätt blanda dina vackra bilder med lockande floristiska diskussionsämnen.

    Ha en härlig kväll!

    SvaraRadera
  2. Hej Sanna, Tror du är helt rätt ute med 3 B:n & hyllvärmare är livsfarliga. Blir så lätt en ond cirkel. Marknadsföring & branding är livsnödvändigt för alla företag, även blomsterbutiker! I många fall (inte alla så klart) skulle jag säga att det vore bättre att lägga pengarna på marknadsföring istället för att ta in allt för många nya produkter. //Emelie

    SvaraRadera

Tack för din hälsning!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
,
,
Blogging tips