5 Fokus del I - Focus part I

fokus blommor

Idag säljer många blomsterbutiker mycket mer än bara blommor.
Visst finns det mycket som går hand i hand med blommor,
men jag tycker det är vikigt att man inte tappar fokus.
Jag säger inte att man i en blomsterbutik bara ska sälja blommor.
Men om en kund går in i en blomsterbutik och behöver fundera på om det är 
en blomsterbutik, inredningsbutik, klädbutik osv 
då kan det vara dags att stanna upp
och fundera på vad man ska fokusera.

                                        

Today, many flower shops sell much more than just flowers.
Certainly there is many things that go together with flowers,
but I think it's important to not lose focus.
I'm not saying that you should sell flowers only.
But if a customer walks into a flower shop and have to wonder if it's a
flower shop, interior design shop or a clothing store 
then it might be time to stop
and think about what to focus on,



Foto heatherwaraksa.com

5 kommentarer :

  1. Hej!
    Tycker du inte att varje butiksägare själv får bestämma sitt fokus? Dom kanske vill ha flera olika typer av produkter, till exempel kläder blandat med blommor och inredning? Vad är det som säger att en blomsterbutik måste vara i den traditionella formen? :-)
    Bara en tanke. Har du själv en egen butik?
    Kram Lina

    SvaraRadera
  2. Lina: Tack för din kommentar! Självklart bestämmer var & en själv. Detta är 1a delen i en serie av inlägg där jag tänker förklara vidare varför det är viktigt att ha ett klart fokus. Visst kan man ha ett klart fokus även med flera olika sorters produkter & inriktningar, men det är väldigt få som klarar av det ur den aspekten som jag kommer att ta upp i morgon. //Emelie

    SvaraRadera
  3. Hej Emelie,

    Jag håller verkligen med dig. Bättre att vara riktigt duktig på det man gör. Sedan kan man absolut förhöja sin miljö med annat för att skapa en tilltalande och säljande atmosfär. Det har blivit rätt vanligt att blomsterbutiker tar in både kläder, mat, smycken, kostmetika och annat. Alla områden kräver sin kunskap. Som du skriver i ditt inlägg förflyttas fokus och det kan lätt bli lite rörigt i en sådan butik.

    Du går till systemet för att få tips, råd och köp av vin. Om du är på jakt efter fin fin choklad går du till en butik som Betsy Sandberg med lång historia. Vill jag köpa en speciell klänning går jag gärna till märkets flagship-store. Osv.

    Jag tycker om och imponeras av kunskap, att man är professionell och ger god service i det man arbetar med. Oavsett profession.

    Tack för att du tar upp detta spännande diskussionsämne. Hoppas fler tycker till. Det är spännande att få inputs från blomsterkollektivet. :)

    Ha en fantastisk dag.

    SvaraRadera
  4. Precis Sanna! Det är också en annan viktig aspekt.
    Sedan kan jag tycka att t ex choklad är en perfekt tilläggsvara. En lite ask choklad kan verkligen förhöja en bukett, men bara för det behöver ju en blomsterbutik inte ha en "chokladavdelning".//Emelie

    SvaraRadera
  5. Emelie, tycker som du.

    Bukettsförhöjande varor passar ypperligt i en blomsterbutik. Men det skall inte ta fokus från huvudprodukten. Det tycker jag verkligen. Jag har själv drivit en sådan butik på 90-talet. Det som var viktigt för oss då var att det vi hade i butik hade en ankyntning till det gröna och det blommande. Lavendeltvål till lavendelplantan, olivolja till olivträdet, apelsinmarmelad till citrusen...I Think you get the picture :)

    Visst Lina skall man få välja själv hur man vill driva och vad man vill sälja i sin butik. Men jag tror att vi kommer att mer och mer gå tillbaka till det verkligt nischade butikerna. Man köper ost hos osthandlaren, kött hos slaktaren, bröd hos bagaren, blommorna hos floristen. Då får man expertisen som andas lyxkänsla. Det tror jag iallafall.

    Tack igen för diskussionsforumet. :)

    SvaraRadera

Tack för din hälsning!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
,
,
Blogging tips