Hur tänkte du när du designade brudbuketten till Carrie?
- Jag hade ett foto på bröllopsklänningen och jag visste att hon skulle slå honom (Mr Big) med blommorna. Så jag var tvungen att utforma den med detta i åtanke och effekten av den sönderslagna buketten på gatan i New York. Om du tittar på den scenen igen så ser man kronbladen på gatan. Det är den sista scenen när han steg in i limousinen. Så ingen ståltråd eller smycken i buketten. Och med den klänningen måste den vara relativt enkelt. Jag talade också SJP (Sarah Jessica Parker) och Michael Patrick King, regissören, och de uttryckte också att de ville ha en enkel handbunden bukett.
Hade Michael Patrick King några åsikter och lade sig i dina idéer eller fick du spela fritt?
- Den enda gången Michael Patrick King kom med någon synpuknt på utformningen i de två filmer, var att han ville ha just den scenen och att buketten skulle funka till den.
Var du medveten om att Carries brudbuketten skulle bli en trendsättare inom brudbukettsmodet?
- Jag tänkte faktiskt inte alls på det, eftersom det var mer en blomsterkvast än en bukett.
Tess Caseys företa Aisling Flowers är specialicerade på blommor för TV- och filmproduktioner. |
- Som jag förklarar ovan så slår hon honom verkligen hårt, om och om igen. Hans ansikte var alldeles rött efteråt. Jag "hjälpte" rosorna genom att sticka med nålar alldeles under huvuderna. Så att kronbladen skulle lossna lättare. Den dagen gjorde jag 50 buketter för alla omtagningar av den scenen.
Ditt företag Aisling Flowers är specilicerade på blommor för TV- och filmproduktioner. Vad är skillnaden mellan att arbeta med riktiga bröllop och filmproduktioner?
- Att arbeta med filmbranschen är mycket annorulnda eftersom ett bröllop kan bli filmat under flera dagar. Så det är som gör 3 bröllop på en gång och många gång långt in på natten. Jag behöver inte träffa bruden eller familjen. Jag träffar scenografen och dekoratören och många gånger är det väldigt kort tid innan "bröllopet". Alltså inte som i verkligheten där man oftast träffas rätt så långt innan.
Förra veckan gjorde jag två bröllop. Ett var på 1920-talet på Boardwalk Empire på HBO och den andra på 1960-talet. För varje ny show är jag tvungen att göra efterforskning om vad som användes i dessa tid och sedan designa utifrån det.
Vilket härligt reportage! Intressant med floristyrket ur ett annat perspektiv. Jag röstar för fler Intervjuer här i din fina blogg =)
SvaraRaderaMed blomstrande hälsningar
Malin