2 En svengelsk gästbloggare

Hej alla blomstervänner! Jag som gästbloggar här idag heter Helena och återfinns till vardags på bloggen The Swenglish Home. Som framgår av namnet är det en blogg med både engelsk och svensk prägel och det beror på att jag sedan drygt fem år kallar södra England för hem. Min blogg är inte en renodlad trädgårdsblogg, men mer och mer märker jag hur jag söker mig ut i trädgården för att skapa harmoniska ”rum” även utomhus.

Om man som jag har en fascination för kontraster i inredning och skapande, är England en väldigt tacksam miljö att vistas i. Här dräller det av härlig gammal sten i murar, trädgårdsbänkar, hus och annat. Dessa grova, råa stenmiljöer blir härlig bakgrund till växtligheten runt omkring och de skiraste blommor kontrasterar så läckert mot stenytan.

Denna ”kontrast-kärlek” går igen även i andra delar av min passion för inredning och dekoration, som här där en gammal rostig hink tillsammans med en trädgårds”sil” fått bli nytt hem för en rosenbukett. De små sensuella roshuvudena gör sig så bra mot den rostiga metallen, tycker jag, och får liksom respektive material att framträda ännu bättre. Eller är det bara jag som snöat in på detta kontrast-tema, tro?

Kanske handlar det också om en skopa lekfullhet och nyfikenhet på vad som händer om man tar ett oväntat kärl som famn för ett fång blommor. Kan det bli spännande, nytt, eller kanske bara lite konstigt och ”desperat”... Bjud in lek- och experimentlusten att arrangera din nästa blombukett – kanske finner du en helt oväntad och jättelyckad ”Beauty and the Beast”-kombination?


Helena 
The Swenglish Home
Foto Helena Bernald

2 kommentarer :

  1. I love Helen's blog and have reading it long time. She always has so great photos of her home and garden and she is so lovely person:)

    SvaraRadera

Tack för din hälsning!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
,
,
Blogging tips